De laatste dag in Phokara 1 november - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Yvonne Sijbers - WaarBenJij.nu De laatste dag in Phokara 1 november - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Yvonne Sijbers - WaarBenJij.nu

De laatste dag in Phokara 1 november

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

06 November 2013 | Nepal, Sauraha

Met terug werkende kracht nog even een verslagje van mijn laatste dag in Phokara. De avond ervoor had ik afscheid genomen van Luz en ik was van plan vandaag naar één van de hoogste punten van Phokara te wandelen. Luz had meer geld als ik naar de tempel wilde gaan dat ik echt op moest passen om niet beroofd te worden in de bossen (ook had ik hierover gelezen). Toen ik nog langs het meer liep sprak een jongen me gaan en hij zei dat hij mijn gids wilde zijn voor 1000 roepies, ik bood 500 en hij ging akkoord. Samen zijn we naar boven gewandeld door de bossen waar veel resus aapjes zaten. Het was weer flink zweten! Eenmaal boven hebben we de Stupa bekeken en het uitzicht over het meer en de stad (was niet helemaal helder helaas). Onderweg naar beneden ontmoeten we een gast uit London. Hij liep in zijn blote borst en was moeilijk te verstaan. We zagen dat hij een pechsonde (voeding gaat vanuit een zak rechtstreeks de maag in). Mijn gids Khrishna vroeg wat er met hem aan de hand was. Een lang verhaal maar hij bleek kanker te hebben gehad. Eerst in zijn mondspieren en kaak en later ook nog in zijn slokdarm. Vandaar dat hij dus niet meer normaal kan eten en drinken. Maar hij was fit en vrolijk. Khrishna was helemaal ontdaan van zijn medische verhaal en zei dat zo iemand in Nepal al lang dood was...... Tja ik denk ook dat de gezondheidszorg hier nog erg te wensen overlaat. De scholing is goed, kinderen spreken al jong Engels en veel kinderen gaan naar school zoals bij ons. Denk met ontwikkelingshulp dat hier veel bereikt is. Echter qua gezondheidszorg is nog veel te doen hier. Als het mogelijk is wil ik overmorgen met Pam mee naar een soort van klein ziekenhuisje in de buurt van Kathmandu.
De laatste middag in Phokora was echt spannend: nadat we weer afgedaald waren naar het meer zijn we met de boot over het meer gestoken. Daarna samen met Krisje mijn gids met de motor/scooter 'off the road' naar een andere uitzichttoren van de stad. Best spannend maar je komt dan echt op de niet toeristische plekken en das echt beter!

Allemaal bedankt voor jullie reacties en nu op naar de olifanten safari!

  • 06 November 2013 - 08:00

    Jan:

    HEFTIG !

  • 06 November 2013 - 10:58

    Chantal:

    Zo leuk om elke keer de verslagjes te lezen! Wat een ervaring! ......Geweldig!

  • 06 November 2013 - 15:55

    Margot:

    Heb eea aan oma verteld en die gaf als reactie: Ajakkes toch!!! Dat ie maar uitkijkt.
    Veel meegemaakt in een korte tijd. Geniet nog ff en alvast een goeie reis! Zien je zondag. Kijk goed uit xxx

  • 07 November 2013 - 08:50

    Jan:

    Vanavond om half zes snert eten bij Oma Riki, misschien ff face-timen !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Sauraha

Yvonne

Yvonne en Hilde in El Tunco

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 137186

Voorgaande reizen:

04 Januari 2017 - 01 Februari 2017

Een maand met Hilde door Midden Amerika

19 December 2013 - 06 Januari 2014

Argentinië en Rio de Janeiro

25 November 2013 - 25 November 2013

New York

18 Oktober 2013 - 10 November 2013

Nepal

Landen bezocht: